Υγεία

Αυτή κι αν είναι είδηση: Ετσι μπορούμε να ρίξουμε την πίεση και τα λιπίδια | in.gr

Περίπου 3 γραμμάρια Ω-3 λιπαρών οξέων ημερησίως, που καταναλώνονται σε τρόφιμα ή συμπληρώματα, φαίνεται να είναι η βέλτιστη ημερήσια δόση για μείωση της αρτηριακής πίεσης, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας.

Τα Ω-3 λιπαρά οξέα DHA και EPA βρίσκονται συνήθως σε λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, ο τόνος, οι σαρδέλες, η πέστροφα, η ρέγγα και τα στρείδια, αν και ο συνδυασμός των δύο ειδών Ω3 κυκλοφορεί και σε συμπληρώματα διατροφής.

Μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση Ω-3 λιπαρών οξέων μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση, όμως η βέλτιστη δόση που απαιτείται για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης δεν έχει διευκρινιστεί. Τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας έχουν ορίσει ως όρια επαρκούς πρόσληψης Ω-3 λιπαρών οξέων για υγιή άτομα τα 1,1 – 1,6 γραμ. την ημέρα, ανάλογα με την ηλικία και το φύλο.

«Σύμφωνα με την έρευνά μας, ο μέσος ενήλικας μπορεί να έχει μέτρια μείωση της αρτηριακής πίεσης από την κατανάλωση περίπου 3 γραμμαρίων την ημέρα από αυτά τα λιπαρά οξέα», δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης Ξινζί Λι, επίκουρος καθηγητής και διευθυντής προγράμματος της Φαρμακευτικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Επιστήμης και Τεχνολογίας του Μακάο της Κίνας.

Οι ερευνητές ανέλυσαν τα αποτελέσματα 71 κλινικών δοκιμών από όλο τον κόσμο που δημοσιεύθηκαν από το 1987 έως το 2020. Οι μελέτες εξέταζαν τη σχέση της αρτηριακής πίεσης και των Ω-3 λιπαρών οξέων DHA και EPA (είτε μεμονωμένα, είτε σε συνδυασμό) σε άτομα ηλικίας 18 ετών και άνω με ή χωρίς διαταραχές υψηλής αρτηριακής πίεσης ή χοληστερόλης. Συνολικά συμμετείχαν σχεδόν 5.000 άτομα, ηλικίας από 22 έως 86 ετών που έλαβαν διαιτητικές πηγές λιπαρών οξέων και συνταγογραφούμενα συμπληρώματα Ω3 λιπαρών οξέων για 10 εβδομάδες περίπου.

Η ανάλυση διαπίστωσε ότι:

  • Σε σύγκριση με τους ενήλικες που δεν κατανάλωναν EPA και DHA, αυτοί που έπαιρναν 2-3 γραμ.  συνδυασμένων Ω-3 λιπαρών οξέων DHA και EPA (σε συμπληρώματα, τρόφιμα ή και τα δύο) είχαν μειωμένη συστολική (μεγάλη) πίεση και διαστολική (μικρή) αρτηριακή πίεση κατά μέσο όρο 2 mm Hg.
  • Η κατανάλωση περισσότερων από 3 γραμ. Ω-3 λιπαρών οξέων ημερησίως μπορεί να έχει πρόσθετο όφελος στη μείωση της αρτηριακής πίεσης για ενήλικες με υψηλή αρτηριακή πίεση ή υψηλά λιπίδια αίματος:
  • Με 3 γραμμάρια Ω3 την ημέρα, η συστολική αρτηριακή πίεση (ΣΑΠ) μειώθηκε κατά μέσο όρο κατά 4,5 mm Hg για τα άτομα με υπέρταση και περίπου 2 mm Hg κατά μέσο όρο για τα άτομα χωρίς υπέρταση.
  • Με 5 γραμμάρια Ω-3 την ημέρα, η ΣΑΠ μειώθηκε κατά μέσο όρο σχεδόν 4 mm Hg για τα άτομα με υπέρταση και λιγότερο από 1 mm Hg κατά μέσο όρο για τα άτομα χωρίς.
  • Παρόμοιες διαφορές παρατηρήθηκαν σε άτομα με υψηλά λιπίδια αίματος και σε άτομα άνω των 45 ετών.
  • Περίπου 120-150 γραμ. σολομού Ατλαντικού παρέχουν 3 γραμμάρια Ω-3 λιπαρών οξέων. Ένα τυπικό συμπλήρωμα ιχθυελαίου περιέχει περίπου 300 mg Ω-3 ανά χάπι, αλλά οι δόσεις ποικίλλουν.

«Οι περισσότερες μελέτες αναφέρονταν και στα συμπληρώματα ιχθυελαίου αντί για κατανάλωση των Ω -3 μόνο από τρόφιμα, γεγονός που σημαίνει ότι τα συμπληρώματα μπορεί να είναι μια εναλλακτική λύση για όσους δεν μπορούν να τρώνε τακτικά λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός. Επίσης, τα συμπληρώματα φυκιών με λιπαρά οξέα EPA και DHA είναι μια ακόμη επιλογή για άτομα που δεν καταναλώνουν ψάρια ή άλλα ζωικά προϊόντα», ανέφερε ο Λι.

Ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (FDA) ανακοίνωσε τον Ιούνιο του 2019 ότι δεν αντιτίθεται στους ισχυρισμούς υγείας ότι η κατανάλωση EPA και DHA Ω3 λιπαρών οξέων σε τρόφιμα ή συμπληρώματα διατροφής μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο υπέρτασης και στεφανιαίας νόσου. Ωστόσο, σημείωσε ότι τα διαθέσιμα στοιχεία ήταν ασαφή και εξαιρετικά ανόμοια μεταξύ τους.

«Η μελέτη υποστηρίζει την οδηγία του FDA ότι τα EPA και DHA Ω-3 λιπαρά οξέα μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου μειώνοντας την υψηλή αρτηριακή πίεση, ειδικά μεταξύ των ατόμων που έχουν ήδη διαγνωστεί με υπέρταση», είπε ο Λι και πρόσθεσε: «ενώ η μελέτη μας μπορεί να προσθέσει μια σειρά αξιόπιστων αποδεικτικών στοιχείων, δεν καλύπτει το όριο για εγκεκριμένο ισχυρισμό υγείας για τα Ω-3 λιπαρά οξέα σύμφωνα με τους κανονισμούς του FDA».

Οι περιορισμοί της ανασκόπησης περιλαμβάνουν διαφορές στον τρόπο μέτρησης της αρτηριακής πίεσης και στην πρόσληψη Ω-3 από συμπληρώματα ή δίαιτα, κάτι που μπορεί να επηρεάσει τη ισχύ των συμπερασμάτων.

Η Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία συνιστά την κατανάλωση δύο μερίδων (90-120 γραμ. μαγειρεμένου) ψαριού την εβδομάδα (ιδιαίτερα λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός) στο πλαίσιο μιας υγιεινής διατροφής για την καρδιά.

Η μελέτη χρηματοδοτήθηκε από το Ταμείο Ανάπτυξης Επιστήμης και Τεχνολογίας του Μακάο και το τμήμα Χορηγιών Έρευνας του Πανεπιστημίου Επιστήμης και Τεχνολογίας του Μακάο.


Πηγή: www.in.gr

googlenews

Ακολουθήστε το Radio Secret  στο Google News